Eindelijk, eindelijk, eindelijk leg ik de laatste hand aan het eerste e-book van Green Writing. Ik moest even wat drempels overwinnen. Ik probeer te begrijpen waarom die drempels er waren en weet zeker dat ik niet de enige ben.

Drempelvrees wil ik het niet noemen. Inmiddels bijna twee jaar geleden ben ik heel bewust ondernemer geworden. Dat was het moment dat ik echt loskwam van werken in loondienst en de verwachtingen die daarbij komen kijken. Stilletjes hadden die verwachtingen zich een weg naar binnen gewerkt.

Beginnen met ondernemen zie ik als grote stap in het (her)vinden van een professionele identiteit.

Je bent dan geen deel (meer) van een bestaande organisatie met een vastgelegde structuur en handelingswijze. Je mag harder dan ooit op je eigen schip gaan zeilen.

Het is logisch dat dit soms best onwennig is. Terwijl het misschien wel is wat je altijd al had willen, kunnen, moeten doen. Voel je vooral niet schuldig. Er is geen beter moment dan het moment waarop je voelt dat je toe bent aan de volgende stap.

Belangrijk bij het neerzetten van een mooi bedrijf zijn je online uitingen.

Daarin heb je veel mogelijkheden: social media, bloggen, podcasten, video’s, whitepapers, e-books, e-mailmarketing… en voor je het weet heb je geen tijd meer voor het verdienen van geld, zodat je onderneming ook echt levensvatbaar is. En liefst meer dan dat. Wees gerust: gelukkig hoeft niet alles! Je bepaalt zelf je communicatiestrategie waar jij je prettig bij voelt (of ik help je daarmee).

Van schrijven word ik het meest gelukkig, dus logischerwijs lees je regelmatig een nieuw blogartikel van mijn hand. Het is niet voor niets de à la carte kernactiviteit van Green Writing. Ook heb ik mijn sprekende stem recentelijk gevonden, waarover later meer. Verder laat ik me zien op social media (of help ik jou daarbij). Gek genoeg was er nog geen e-book van mijn hand, om rustig door te nemen en waar je echt heel waardevolle inzichten uit kunt halen.

Ik was wetenschapper en heb aardig wat wetenschappelijke artikelen gepubliceerd. En ik heb in de bijna twee jaar van Green Writing veel teksten geschreven voor ondernemers. Die teksten zijn allemaal online verschenen.

Het schrijven van een e-book was voor mij anders dan schrijven in opdracht. Het is echt veel meer een geesteskindje.

Wat ik daarmee bedoel? Het is van mij, laat mijn expertise zien en promoot de diensten die ik jou kan leveren. Het is, in tegenstelling tot artikelen in opdracht of geschreven vanuit loondienst, niet iets dat ik in opdracht heb geschreven. Ik heb het geschreven omdat ik weet dat het mijn onderneming naar een hoger plan gaat tillen terwijl ik waarde toevoeg aan jouw onderneming en de community daaromheen.

Mijn eerste e-book is zeker geen snel in elkaar geflanst flutbestandje waarmee ik quick wins probeer te behalen. Alles moet kloppen, zodat jij een fijne ervaring krijgt bij het lezen ervan.

Veelvuldig gingen er allerlei gedachten door mijn hoofd, waar ik niet veel aan had. En toch ook helemaal, want ze lieten me mijn pijnpunten zien.

Wie ben ik om me op deze volle markt te wagen? Hoe kan ik duurzaamheid centraal stellen in mijn online aanbod, ook al associeert men dat vooral met bepaalde fysieke producten? Ik ben toch geen getrichquikgoeroe als ik een e-book gebruik om mensen te interesseren voor mijn e-mails, diensten en (aankomende) programma’s?

En ik dacht aan de podcast over outdoorretailer Patagonia die ik onlangs beluisterde. Zij laten zien dat duurzaam ondernemen niet alleen nu mogelijk is. Dat elkaar kapotconcurreren nergens voor nodig is.  Dat er genoeg ruimte in elke markt is en dat je niet in schaarste hoeft te denken, waarbij winstmaximalisatie helemaal niet het hoogste doel is voor duurzaam ondernemerschap.

Ik wil je uitnodigen om eens na te gaan wat voor online uiting jij graag nog toevoegt of verder uitdiept in je onderneming.

Zullen we eens praten over hoe dat past in de communicatiestrategie die jou op het lijf geschreven is? Doe niets waar jij je onprettig bij voelt, want dat is niet duurzaam. Een voor jou passende communicatiestrategie is essentieel voor een duurzaam opgezette onderneming.

GRATIS 30 minuten STRATEGIECALL

Voor ik het vergeet: mijn e-book download je heel binnenkort. Ben jij de eerste die het te lezen krijgt? En heb je interesse in online community’s? Schrijf je dan hieronder in voor mijn updates en je hoort meteen van me wanneer het e-book er is!

Schrijf je in voor inzichten en extra’s

Ontvang je graag artikelen, evenementen, programma’s, inzichten en inspiratie van Green Writing® in je inbox? Schrijf je dan in. Je gaat door je in te schrijven akkoord met de privacyverklaring.