Oeps! Je kreeg weer eens een vervelende reactie op je teksten. Alleen omdat er fouten in staan, niet om iets inhoudelijks. Het zal je maar gebeuren!

Elke ondernemer krijgt wel eens lelijke reacties, maar dit was er zo een die je had kunnen voorkomen. Je bent ongetwijfeld een ambitieuze en goede ondernemer. Je hebt de wereld heel wat te bieden. Maar zojuist liep je een mogelijke klant mis. Door de fouten in je teksten komt je aanbod voor iets te veel mensen niet goed aan bod!

Je bent ontzettend goed in je vak. Fouten in je teksten lijken daar niets mee te maken te hebben. De schijn bedriegt. Teksten met fouten zijn echt niet professioneel.

Je kunt misschien wel een leuk stukje schrijven. En dat ook nog leuk vinden. Ik geloof je meteen. Het is geweldig dat je zo enthousiast in de pen kruipt. Wees blij dat je niet uren aan het malen bent voordat er een zin op papier staat, die je vervolgens weer doorstreept.

Toch is het raadzaam om je teksten te laten corrigeren. Zeker als je zelf geen talige achtergrond hebt. Dat maakt je teksten echt professioneler. Fouten ondermijnen het beoogde effect van je tekst, ook al is die nog zo goed gestructureerd en motiverend geschreven. Dus wat heb je te verliezen? Omdat jij de teksten hebt geschreven, hoef je niet bang te zijn dat het karakter van je teksten door een correctieronde verloren gaat.

Zie corrigeren als oogje in het zeil van je tekstuele communicatie.

Wat als je al jouw teksten steeds kunt opsturen en ze dan gecorrigeerd terugkrijgt? Dat kan echt veel voor je doen. Dan wordt het veel leuker om je blogs te lezen. Dan staan er niet steeds dezelfde fouten in je berichten op social media. En dan krijgen je teksten voortaan alleen kritische reacties als iemand het niet eens is met de boodschap. Niet omdat er taalfouten in staan, want daar rekent niemand je nog op af.

Corrigeren en redigeren zijn niet hetzelfde.

Het kan zijn dat je als kennisondernemer veel blogt, waarmee je allerlei waardevolle inzichten met je doelgroep deelt. Maar het frustreert je dat je daar steeds zo lang over doet. Je hebt al heel wat geschreven, maar het kan korter. Je weet niet meer wat je kunt wegstrepen. Langdradigheid leidt af van je waardevolle boodschap. In dat geval laat je jouw teksten redigeren. Tekstredactie maakt je teksten korter, meer gestructureerd en doelgericht.

Je hebt als ondernemer veel te vertellen over hoe jij je met je diensten en programma’s inzet voor een betere wereld. Misschien ben je nu wel bezig met het schrijven van een boek. Of je probeert de omschrijving van je programma of je duurzame producten perfect te krijgen. Je schrijft graag, maar denkt dat dit scherper kan. Je wilt je teksten daarom laten stroomlijnen. Dit bespaart je waardevolle tijd, die je goed voor andere zaken kunt gebruiken. Ook in dit geval laat je jouw teksten redigeren. Je zet je lezer dan des te beter aan tot actie.

Voor steeds weer correcte en strakke teksten is een doorlopende samenwerking met een taalprofessional belangrijk.

Het uitbesteden van je tekstcorrectie of -redactie gaat je veel tijd besparen en veel opleveren. De bespaarde tijd kun je weer besteden aan de inhoud van je onderneming. De wijze waarop je teksten verbeterd moeten worden vergt maatwerk. Tekstcorrectie zorgt voor goed lopende zinnen en kloppende taal. Tekstredactie neemt ook nog de flow, opbouw en structuur van je tekst mee. En het herschrijven van je tekst bewaart het idee, maar zorgt voor een andere verpakking en structuur.

Wil je echt professioneel overkomen met je teksten? Twijfel je misschien over je teksten? Laat dan van je horen. We hebben elkaar vast veel te vertellen.

GRATIS 30 minuten STRATEGIECALL

Schrijf je in voor inzichten en extra’s

Ontvang je graag artikelen, evenementen, programma’s, inzichten en inspiratie van Green Writing® in je inbox? Schrijf je dan in. Je gaat door je in te schrijven akkoord met de privacyverklaring.