Voor veel ondernemers breekt een periode van grote onzekerheid aan. Ik deel graag een aantal inzichten over hoe je deze crisis wat beter kunt doorstaan. Het zou erg zonde zijn om je zaak voorgoed te moeten sluiten. Je hebt immers veel tijd en energie gestoken in je waardevolle diensten.

Er is een crisis losgebarsten met als gevolg dat uitgavenpatronen drastisch zijn veranderd. En dat voel je als dienstverlenende ondernemer. Keihard en direct. Of iets minder hard, maar alsnog. Wat nu?

1. Onderhoud warm contact met je zakelijke relaties

Ongetwijfeld had je zojuist bijna een nieuwe klant. Die moest ineens erg op zijn uitgaven letten omdat bepaalde bedrijfsactiviteiten voor hem in het water zijn gevallen. In plaats van geen aandacht meer te besteden aan deze prospect omdat het feest nu even niet doorgaat, kun je het beste contact houden. Toon oprechte interesse in het welzijn van je collega-ondernemers, klanten, prospects en leads. Een simpel bericht is via LinkedIn bijvoorbeeld snel verzonden en zo blijf je ondanks alles in gedachten. Het laat ook zien dat je klaarstaat wanneer de ander in de toekomst daadwerkelijk je diensten kan afnemen. Dit gaat natuurlijk niet als je puur via platformwebsites ‘voor’ freelancers werkt. Ook nu is het een slechte tijd om daar je toevlucht te zoeken, want de bodemprijzen en free exposure-kudo’s houden jou niet in leven. Zorg in plaats daarvan voor verbinding in je zakelijke netwerk, want dat is niet alleen goed voor toekomstige klanten, maar ook voor verwijzingen.

Het is momenteel voor allerlei dienstverlenende ondernemers gunstiger om via LinkedIn te netwerken dan via Facebook. Het organisch bereik is daar veel groter, terwijl je er op Facebook al gauw een groot advertentiebudget tegenaan moet gooien om zichtbaarder te worden. Een wijze les van Green Writing, voor wie LinkedIn het primaire social mediakanaal is en Facebook en Instagram secundaire kanalen zijn. Op die manier heb je alvast veel geïnvesteerd in het aantrekken van nieuwe leads. Als ze niet nu klant worden, is dat in betere tijden wel mogelijk. Dan hebben ze je al een tijdje in gedachten.

2. Heb je doelgroep helder voor ogen en buig mee zonder te breken

Van schreeuwerige goeroes heb je wellicht de blijde boodschap mogen ontvangen dat je jouw doelgroep en jouw dienstenaanbod erg gefocust moet houden. Op die manier, zo beloven zij, bereik je het snelste het land van de gouden bergen. Landbouw in een monocultuur is erg kwetsbaar voor plantenziektes. Een ecosysteem met weinig soorten is heel vatbaar voor een totale wipe-out als omstandigheden al dan niet tijdelijk erg veranderen. Als je jouw onderneming bekijkt als ecosysteem, is diversiteit belangrijk. Wie zijn je klanten? Wie zijn je secundaire klanten? Pas als je heel helder hebt wie je klanten zijn, kun je meebuigen met de veranderde marktvraag zonder te breken. Dan verschuif je wat binnen het ecosysteem dat je onderneming is in plaats van dat je van alles naar niets gaat.

Green Writing werkt voor ondernemers, wetenschappelijk onderzoekers en culturele organisaties. De wetenschappers gaan wel door, want er moet bijvoorbeeld nog steeds academisch gepromoveerd worden. Academic editing is daarbij nog steeds welkom. Sommige ondernemers kunnen ineens niets meer besteden aan teksten, vertalingen, social media en strategisch communicatieadvies. Bijvoorbeeld ondernemers voor wie het organiseren van evenementen een belangrijk onderdeel van hun inkomsten vormt. Of ondernemers die evenementlocaties faciliteren. Ondernemers die geheel online werken of online aanbod ontwikkelen hebben juist meer behoefte aan teksten en vertalingen. De culturele sector is zwaar getroffen en heeft mogelijk slechts nood aan hulp bij het opstellen van een nieuwe communicatiestrategie, maar de rest moet veelal wachten, tenzij ook hier online aanbod wordt ontwikkeld. Netto werkt Green Writing dus ook in deze tijd nog voor ondernemers, academici en culturele organisaties, maar er is wel een verschuiving binnen dit klantenecosysteem.

3. Werk aan je productecosysteem en ontwikkel online diensten

Ben je nieuwsgierig, breed inzetbaar, heb je vele interesses en zie je snel verbanden tussen verschillende sectoren en vakgebieden? Waarschijnlijk ben je dan meer flexibel in je productecosysteem. Je kunt bijvoorbeeld je coaching al dan niet tijdelijk via Skype en e-learning laten verlopen. En je kunt online cursussen en programma’s gaan ontwikkelen gebaseerd op jouw expertise en ervaring, aangezien er voor veel potentiële klanten nu meer tijd is om hun kennis en inzicht uit te breiden. Dat is kennis die zich later weer in hun onderneming laat uitbetalen.

De ambachtelijke services, zoals bij Green Writing bestaan uit tekstschrijven, tekstcorrectie, vertaling en academic editing, gaan in verschoven verhoudingen door. Academic editing en vertalingen zijn daarbij nu het belangrijkst. Beschouw je al deze services als plantensoorten die in meerdere of mindere mate aanwezig zijn, is het ecosysteem iets veranderd doordat sommige planten naar verhouding meer aanwezig zijn, maar deze verandering is niet onomkeerbaar. Om het ecosysteem te verrijken, ondernemers te faciliteren in onderdelen van hun professionele ontwikkeling en aanvullende inkomsten te genereren, ontwikkelt Green Writing momenteel online cursussen op basis van haar expertise.

4. Blijf investeren in en werken aan je onderneming

Tijd voor bezinning biedt je meer gelegenheid om aan je onderneming te werken. Verder blijven kijken dan vandaag overeind blijven hoort bij duurzaam ondernemen. Zijn de teksten op je website nog wel accuraat? Heb je interessante content te delen, zodat je ook nu zichtbaar blijft en niet van de radar verdwijnt? Heb je misschien nog geen e-mailmarketingsysteem opgezet? Ga je werken aan je positionering en bijbehorende communicatiestrategie? Nu is de tijd om hieraan te werken.

Green Writing wordt een handelsmerk. Dit vergt een investering die het merk veiligstelt en sterker maakt. Ik heb dit uitbesteed aan een ondernemersjurist. Misschien lijkt dat nu een gekke investering, maar er is gelegenheid voor en het gaat op termijn in mijn voordeel werken. Ook de online zichtbaarheid van Green Writing blijft groot. Daarbij wordt de LinkedIn-pagina steeds belangrijker.

5. Laat je niet wegcijferen doordat je zogenaamd een ‘niet-essentieel beroep’ vervult

Je bent geen docent, supermarktmedewerker, verpleger, vrachtwagenchauffeur of schoonmaker. Daarmee heb je zogenaamd een niet-essentieel beroep. Dat kan gaan knagen en je het gevoel geven dat je letterlijk niet meedoet en aan de kant staat. Laat je niet wegcijferen. Geef ook niet ineens al je diensten gratis weg om maar een beetje mee te doen. Coaching en andere zogenaamd niet-essentiële diensten zijn juist nu het investeren waard. Ik heb nog nooit van een economie gehoord die succesvol blééf draaien zonder waardering voor de creatieven, innovatieven, sensitieven en inventieven. Er zijn echt mensen die zich hiervan bewust zijn en juist nu willen werken aan hun onderneming, hun vakkennis of hun persoonlijke ontwikkeling.

De diensten van Green Writing zijn zogenaamd niet-essentieel, maar ik weet wel beter. Deze tijd vergt vele vertaalde en geredigeerde teksten. Helaas kan dat niet gratis, maar wie dit echt professioneel wil laten doen en de waarde daarvan goed inziet, deinst niet terug voor een investering.

Voor elkaar van waarde zijn

Ondernemen vanuit verbinding is tijdloos en zeker in onzekere tijden essentieel. Wil je investeren in professionele teksten en je communicatiestrategie om op die manier meer in verbinding te staan met je ideale klanten? En wil je je verhaal kwijt over hoe deze onzekere tijd jou en je onderneming beïnvloedt? Laat dan van je horen.

GRATIS 30 minuten STRATEGIECALL

Schrijf je in voor inzichten en extra’s

Ontvang je graag artikelen, evenementen, programma’s, inzichten en inspiratie van Green Writing® in je inbox? Schrijf je dan in. Je gaat door je in te schrijven akkoord met de privacyverklaring.