Laatst schreef een vertaler dat haar een opdracht was geweigerd omdat ze nergens iets had vermeld over duurzaam en maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Dat hoeft natuurlijk niet altijd een weigering te betekenen, want ze levert ongetwijfeld kwaliteit. Toch komt dit voor mij niet als donderslag bij heldere hemel. Er zijn wel degelijk organisaties die zoeken naar taalprofessionals of andere creatieve professionals die duurzaamheid actief en bewust onderschrijven.

Tekstschrijvers en vertalers vervaardigen zelf geen duurzame of energiezuinige producten, maar kunnen een sterk faciliterende rol spelen. Alleen al door te kiezen met wie ze samenwerken laten ze zien achter wie ze zich scharen. Toch zien veel taalprofessionals hun dienstverlening puur als werk, ongeacht voor welke partij en of ze daarmee niet-duurzame industrieën faciliteren, zoals de tabaksindustrie, fossiele brandstoffenwinning of fast fashion.

Onder het bericht verscheen een aantal pareltjes van reacties, waaronder deze (geen letterlijke weergave):

Ik heb geen tijd en energie voor dat soort flauwekul (i.a.w. greenwashing).

Uiteraard is het belangrijk om op greenwashing te letten. Het is wel erg makkelijk om alle ondernemers en organisaties met oog voor mens, dier en natuur weg te zetten onder deze noemer.

Meerdere, soms lacherige reacties volgden over niet printen en geen auto gebruiken.

Ik werd vervolgens door een ander getagd onder het bericht, aangezien Green Writing zich profileert als duurzaam tekst- en vertaalbureau.

Anders dan dat dit vooral een soort showproces zou zijn waarin ik me te verantwoorden had over mijn groene naam en waarom dit geen greenwashing is, reageerde ik als volgt:

Jammer dat het thema hierboven soms wordt afgedaan als onzin en/of belachelijk wordt gemaakt. Het lijkt me voor alle beroepsgroepen belangrijk en kan zich voor vertalers ook (en misschien wel vooral) uiten in eigen klantkeuze.

Natuurlijk kreeg deze reactie likes, maar ook tegenreacties over dat dit een open deur is of dat ze het nog niet begrepen, half over het reeds gegeven antwoord heen lezend. Vanzelfsprekend heb ik aanpassingen aan mijn huis gedaan, zoals smart radiatoren om mijn warmteverbruik drastisch terug te dringen. Maar het grootste verschil maak ik door te kiezen met wie ik werk.

Bepaalde mensen vinden het aantrekkelijk dat ik alleen werk met ondernemers en kleine tot middelgrote organisaties met oog voor mens en milieu. Dat laat zien op welke manier ik duurzame ontwikkeling faciliteer.

Ondernemers met een duurzame missie en visie faciliteren

De Sustainable Development Goals (SDGs) van de Verenigde Naties laten zien dat je op wel meer manieren voor een duurzame wereld kunt zorgen dan alleen door milieubesparing.

Deze doelen zijn als volgt:

  1. Geen armoede
  2. Geen honger
  3. Goede zorg en welzijn
  4. Onderwijs van goede kwaliteit
  5. Gendergelijkheid
  6. Schoon water en sanitaire voorzieningen
  7. Betaalbare en schone energie
  8. Goed werk
  9. Industrie, innovatie en infrastructuur
  10. Verminderde ongelijkheid
  11. Duurzame steden en gemeenschappen
  12. Verantwoord verbruik en verantwoorde productie
  13. Klimaatactie
  14. Zorg voor het zeeleven
  15. Zorg voor het leven op het land
  16. Vrede, rechtvaardigheid en een sterke overheid
  17. Samenwerkingen om deze doelen te verwezenlijken

Ik zie elke klant die ik help als een samenwerkingspartner in het verwezenlijken van een of meerdere Sustainable Development Goals (punt 17).

Ze zijn onder meer op de volgende manieren bezig met duurzame ontwikkeling:

  • Ze zijn kennisondernemers die organisaties onder andere adviseren over het onderwijs (4), het energievraagstuk (7), duurzame inzetbaarheid en inclusie op het werk (5, 8, 10) en verduurzaming van bouw en industriële processen (9, 11, 12).
  • Ze zijn coaches, trainers en creatievelingen die het welzijn van mensen bevorderen (3), mensen steunen in hun carrièreontwikkeling in loondienst of als ondernemer (5, 8, 10) en zich inzetten voor diversiteit en inclusie (4, 5, 10, 16).
  • Ze vervaardigen duurzame, vaak lokale producten (3, 4, 8, 11, 12) en innoveren binnen hun sector (9).
  • Ze zijn onderzoekers en wetenschappers die onze kennis van de natuur en het klimaat van onze planeet bevorderen (13, 14, 15), onderzoeken hoe we duurzaam kunnen omgaan met onze planeet (6, 7, 9, 12) en hoe het welzijn van de mens duurzaam behouden blijft (1, 2, 3, 4, 5, 8, 10, 11, 16).
  • Ze zijn musea en stichtingen die ons via kunst, natuurhistorie en techniek laten reflecteren op onze menselijke identiteit en onze rol in de wereld (3, 4, 11, 13, 14, 15).

Duurzame ondernemers help ik maar al te graag.

Dat is voor mij een heel bewuste keuze. Laten we kennismaken als je ook op het vlak van tekstschrijven en vertalen duurzaamheid nastreeft. We hebben elkaar vast veel te vertellen. Laat van je horen.

GRATIS 30 minuten STRATEGIECALL

Schrijf je in voor inzichten en extra’s

Ontvang je graag artikelen, evenementen, programma’s, inzichten en inspiratie van Green Writing® in je inbox? Schrijf je dan in. Je gaat door je in te schrijven akkoord met de privacyverklaring.