LinkedIn biedt vele gratis mogelijkheden. Gebruik jij die al optimaal? LinkedIn is in. Je hoeft er als ondernemer lang niet altijd betaald te adverteren om de vruchten te plukken van dit netwerkplatform. Anders dan op Facebook en Instagram, waar de algoritmes je steeds minder organisch bereik geven, is LinkedIn het ultieme online platform om ook tweede- en derdegraads contacten te bereiken en op die manier weer je eerstegraads netwerk uit te breiden! Als je genoeg reacties krijgt op de berichten die je plaatst, blijven deze berichten veel langer organisch verschijnen, waar het op Facebook al na een paar uur of hoogstens een dag gedaan is met de pret.

Lang wist ik niet zo goed hoe ik me op LinkedIn moest profileren.

Ik heb van nature vele interesses en daarnaast heb ik een carrièreverandering ondergaan. Het duurde even voordat ik als ondernemer van LinkedIn geen puur academische suggesties meer voorgeschoteld kreeg, zoals vacatures. Dat kwam onder andere doordat ik effectief online ben gaan netwerken op basis van gemeenschappelijke interesses die nu goed bij me passen. En niet alleen op basis van gemeenschappelijke interesses, maar ook op basis van nieuwe inzichten.

12 gratis en snel toepasbare tips om LinkedIn nog effectiever te gebruiken

LinkedIn biedt vele gratis mogelijkheden, zoals het eenvoudig toevoegen van tweedegraads contacten, het gebruik van hashtags en het lid worden en aanmaken van groepen. Je hebt hiervoor geen Premium account nodig. Ik daag je uit: ga meteen aan de slag met de volgende punten. Ze hoeven je niet veel tijd te kosten! Maak een afvinklijstje voor jezelf en probeer je de komende dagen elke dag op een volgende punt te richten.

1. Maak je profiel en je bijdragen openbaar

Op LinkedIn kun je kiezen of je profiel, profielfoto en bijdragen alleen zichtbaar zijn voor je contacten of voor iedereen op LinkedIn. Soms staat dit zonder dat je het doorhebt verkeerd ingesteld. Als je alleen voor je eerstegraads connecties zichtbaar bent, kun je niet zo goed gebruikmaken van de mogelijkheden om je eigen netwerk effectief uit te breiden.

Challenge: controleer via je instellingen of je profiel, profielfoto en bijdragen op openbaar staan.

2. Gebruik een duidelijke profielfoto en een veelzeggende coverfoto

Het klinkt als een inkoppertje, maar laat je profielfoto geen vluchtig genomen selfie zijn. Die kan je wellicht kwijt op Instagram, maar LinkedIn blijft allereerst een zakelijk platform. Heel standaard hoeft je foto niet te zijn en het is leuk als deze iets van je professionele identiteit prijsgeeft. Deze identiteit kun je verder versterken met een goede coverfoto. Maak op je profielfoto je gezicht goed zichtbaar en laat zien dat je open en benaderbaar bent. De kern: professioneel onderscheid, zonder dat je foto leidt tot onderschatting of afstoting vanwege een onprettige uitstraling.

Challenge: kijk eens naar andere profielen om te bepalen wat voor soort profielfoto bij je past. En kijk ook eens wat voor coverfoto jou goed professioneel vertegenwoordigt. Heb je geen geschikte foto? Laat er dan een maken door een professioneel fotograaf. Green Writing kan je hiermee helpen.

Aan de slag met je strategie

3. Volg andere bedrijven

Ben je op zoek naar inspiratie voor content? Zoek eens wat bedrijven en ondernemingen op en volg die dan. Ze verschijnen onderaan je profiel en dragen daarmee ook weer bij aan het laten zien wat jij belangrijk vindt.

Challenge: volg vijf bedrijven die passen bij je huidige professionele identiteit, niet bij iets uit een vorige carrière.

4. Reageer vriendelijk op anderen

LinkedIn wordt soms een beetje als Facebook gebruikt, maar het is en blijft een zakelijk netwerkplatform. Mensen, soms geen eerstegraads contacten, kunnen er soms lelijk op elkaar reageren. Gebeurt dit vaker? Wees niet verlegen en verwijder zo iemand uit je contacten. Je gunt jezelf op die manier meer waardevolle, vriendelijke reacties op je eigen en op andermans content. Als iemand je blijft storen, biedt LinkedIn je de mogelijkheid om deze persoon te blokkeren. Vriendelijke reacties op andermans content maken niet alleen andermans post zichtbaarder, maar ook je eigen activiteit. Het uitdagen en tot nadenken aanzetten van anderen is natuurlijk welkom. Je kunt het ook op vriendelijke wijze niet met iemand eens zijn!

Challenge: plaats een waardevolle like en een vriendelijke reactie op vijf bijdragen van je contacten en/of bedrijven die je volgt.

5. Volg hashtags

Om in contact te komen met mensen en organisaties die zich bezighouden met wat jou ook interesseert, kun je eens wat hashtags volgen die jou interesseren. Neem alvast eens een kijkje bij de interessante hashtags die je eigen connecties gebruiken.

Challenge: zoek tien voldoende gebruikte hashtags en volg deze.

6. Voeg hashtags toe aan je content

Wil je graag waardevolle content delen vanaf je profiel? Zoals een zakelijke ervaring of een evenement? Vergeet dan niet de nodige hashtags toe te voegen onderaan je bericht. Die zijn aanklikbaar en dan zie je allemaal verwante berichten. Wat is voor jou relevant? Baseer je gebruikte hashtags daarop. Je kunt zelfs je eigen, nieuwe hashtags gebruiken. Opdrachtgevers kunnen deze hashtags ook gebruiken om jou te vinden.

Challenge: plaats een bijdrage in je feed met bijpassende hashtags die jouw professionele identiteit vertegenwoordigen.

7. Zoek groepen die zich richten op je professionele interesses

Er zijn heel veel groepen op LinkedIn. Ze bieden je een mogelijkheid om met nieuwe mensen in contact te komen en kunnen je inspirerende content bieden. Zie ze vooral als toevoeging op je algemene feed.

Challenge: dien een lidmaatschapsverzoek in bij drie groepen. Neem de regels van de groepen goed door en plaats zelf een bijdrage in een van de groepen.

Aan de slag met je strategie

8. Koppel je bedrijfspagina aan je profiel

Op veel profielen zie ik een grijs kadertje naast een bepaalde bedrijfsnaam, maar nog vaker bij die van je eigen, huidige onderneming. Je kunt deze wegnemen door een bedrijfspagina met een logo aan te maken en die te koppelen aan je profiel.

Challenge: maak een bedrijfspagina aan en voorzie deze van naam, logo en headline. Koppel deze vervolgens aan je profiel door je positie in je profiel te wijzigen. Het volledig opzetten van je bedrijfspagina kan op een ander moment.

9. Deel je bredere interesses op je profiel

Je bent allereerst als professional aanwezig op LinkedIn. Maar je bredere interesses kunnen ook veel zeggen over wie jij bent en hoe je professioneel te werk gaat. Ben je een fanatiek sporter? Dan associëren mensen dat vaak met doorzettingsvermogen en een positieve mentaliteit. Lees je graag? Dan kunnen mensen dit zien als het zoeken van de nodige diepgang in de onderwerpen waarmee je professioneel bezig bent. Voeg je interesses daarom toe aan de samenvatting bovenaan je profiel.

Challenge: ga na welke interesses je hebt die niet bij je zakelijke activiteiten horen, maar die je er wel als eigenschappen mee kunt associëren. Voeg ze toe aan de samenvatting van je profiel.

10. Plaats een blogartikel

LinkedIn heeft een intern blogplatform. Op die manier kun je bijdragen delen die langer zijn dan statusupdates, die maximaal 1300 tekens mogen bevatten. Je laatste blog verschijnt prominent bovenaan je profiel. Je blogs verschijnen ook op de LinkedIn-app Pulse, een reader specifiek voor de blogartikelen die op LinkedIn verschijnen. In je blogs kun je ook hashtags gebruiken.

Challenge: plaats een blog met een relevante coverfoto op LinkedIn. Je kunt ook het begin van een blog gebruiken en vervolgens verwijzen naar je website voor het geheel.

11. Personaliseer je connectieverzoeken

Ik krijg veel verzoeken zonder bericht. Zonde, want het is een ideale gespreksopener! Als je op je computer naar iemands profiel gaat en je bent nog niet gelinkt, verschijnt er bij je connectieverzoek vanzelf een pop-up om een bericht van maximaal 300 tekens te versturen. Op je mobiel ga je eerst naar Meer… en dan klik je op Uitnodiging aanpassen om je connectieverzoek persoonlijker te maken. Gebruik deze mogelijkheid altijd!

Challenge: voeg eens tien mensen toe die je interessant vindt en doe dat met een bericht. Ga eens na waar je deze mensen kunt vinden.

12. Maak je profiel meertalig als je een internationaal netwerk hebt

Heb je een internationaal netwerk? Zorg dan dat je profiel zowel in het Nederlands als in het Engels beschikbaar is. En zo nodig in nog een andere taal die je zelf ook spreekt. Je kunt eenvoudig een taal toevoegen aan je profiel. Dat werkt een beetje zoals een tweetalige website. Je Engelstalige profiel hoeft daarbij geen vertaalde kloon te zijn van je Nederlandse, want wellicht is de aard van je internationale netwerk wel heel anders dan je Nederlandstalige netwerk! Wil je een vertaald profiel, maar wil je dat uitbesteden? Laat het weten.

Challenge: ga na of het voor jou nuttig is om je profiel in een andere taal toe te voegen. Heb je een internationaal netwerk en wil je de vertaling uitbesteden? Green Writing kan je hiermee helpen.

Ik ben benieuwd. Heb je drempels moeten overwinnen? Merk je al snel een verschil?

Green Writing staat voor je klaar voor het herschrijven en vertalen van je profiel. Ook kun je dit combineren met een fotosessie, zodat je echt stralend op LinkedIn staat. Heb je blogs nodig? Laat van je horen.

Aan de slag met je strategie